Hovedinnhold
Håntverker som pusser opp en trapp

Smarte tips som holder byggekostnadene nede

Sist oppdatert 11.10.2023
Skal du pusse opp? Her får du tips fra fagekspertene i Steddy om hvordan du planlegger, velger riktig håndverker og holder budsjettet på ditt neste prosjekt.
Du kan spare mye penger i de fleste oppussingsprosjekter ved å planlegge godt, velge smarte løsninger og være kreativ.
Bad og kjøkken er de dyreste rommene du pusser opp. Ikke nødvendigvis på grunn av materialkostnader eller snekkerarbeidet, men fordi du også må ha inn rørlegger og elektriker. Dette krever mer koordinering for å sikre riktig fremdrift i prosjektet.
Når håndverkerne først er i gang, vil endringer i den opprinnelige planen som oftest øke kostnadene og forlenge prosjektvarigheten dersom det dukker opp nye ønsker eller behov underveis. Du bør derfor ha en veldig god formening om hva som skal pusses opp og i hvilken rekkefølge, før du begynner.

Slik lager du en god plan for oppussing

Mann som holder iPad med bilde av beskrivelse av et oppussingsprosjekt
Mann som holder iPad med bilde av beskrivelse av et oppussingsprosjekt

1.

Begynn med budsjettet og omfanget. Hvor mye har du i budsjett, hvor stort er prosjektet og hvor mye skal gjøres? Videre er tidsperspektivet viktig, og hva du ser for deg å gjøre selv. Kontroll over dette gjør at prosjektet blir oversiktlig og kostnadseffektivt.
Vinduskarm
Vinduskarm

2.

Beskriv tydelig det du ønsker deg, for eksempel om det skal være gips på veggene og ferdig sparklet, om du skal ha listefrie vinduer, eller andre konkrete løsninger du ønsker å få gjennomført.
Peis og blomst i nyoppusset bolig
Peis og blomst i nyoppusset bolig

3.

Tenk på andre behov i boligen. Isolasjon i vegger og tak kan muligens forbedres for å minske strømregningen og gjøre huset mer energieffektivt? Eller har du en utleieleilighet i boligen som mangler lydisolasjon, så kan det kanskje fikses samtidig?
Man sitter og leser i en stol
Man sitter og leser i en stol

4.

Skriv ned alle de estetiske ønskene dine. Få med deg så mye som mulig om valg av materialer, farger og visuelle uttrykk. Legg gjerne ved eksempelbilder eller skisser.
Hånd holder en mobiltelefon med Steddy prosjekt på skjermen
Hånd holder en mobiltelefon med Steddy prosjekt på skjermen

5.

God dialog med håndverkerne er avgjørende for at prosjektet går som det skal og at du får resultatet du ønsker deg. Med Steddy får du det. I vår digitale plattform er det enkelt og ryddig å holde dialog med prosjektlederen din, også på mobilen.
Steddy håndverker poserer
Steddy håndverker poserer

6.

Tett samarbeid med prosjektlederen kan føre til besparelser og smarte løsninger. En prosjektleder holder i dialogen med elektriker, rørlegger og maler, og planlegger slik at håndverkerne kan jobbe effektivt i flere rom i samme tidsperiode. Det sikrer god fremdrift, og kan også redusere kostnadene ved at de aktuelle håndverkerne får samlet arbeidstimene sine over færre dager.

Når du bruker Steddy, kan du være trygg på at alle oppdragene løses av kvalitetssikrede håndverkere.

Du får også vår Steddy-garanti .

Billigst er ikke alltid best

Henter du inn pris fra tre forskjellige håndverkere får du tre ulike tilbud tilbake. Da er det lett å velge den billigste. Men det er ikke sikkert at sluttfakturaen vil vise det samme beløpet som på tilbudet. Spesielt to ting påvirker hva den endelige prisen blir:
Timeantall
Timeantallet som trengs for å utføre oppdraget kan variere. Hvor mange timer er satt opp i tilbudet og hva er timesatsen? En erfaren og dyktig håndverker med lang erfaring koster kanskje litt mer per time, men bruker kortere tid.
Materialer
Hva som er priset inn i tilbudet må du sjekke. Er materialer inkludert, delvis inkludert eller ikke med i det hele tatt? Når du renoverer, finnes det alltid god/bedre/best-løsninger. Husk at monteringen som regel koster mer eller mindre det samme, og det utgjør den største delen av kostnaden. Det å gå for de billigste løsningene utgjør nødvendigvis ikke den store differansen i utført arbeid, men det kan være merkbart på kvaliteten.
Til syvende og sist er det kvaliteten på arbeidet og sluttresultatet som er det viktigste.

Ikke bruk hele budsjettet

Uforutsette byggekostnader er et vanlig problem når det pusses opp i norske hjem. Når en tømrer åpner en vegg og oppdager råte og fuktskader, er dette noe som ikke er mulig å forutse. Heller ikke du som boligeier kan noe for slike uforutsette oppdagelser.
Du bør først sjekke om forsikringen dekker denne type skade. Hvis du må ta hele kostnaden selv, må du regne med merkostnader på prosjektet. Det kan også skje at det oppdages at det ikke er isolasjon der både tømrer og boligeier trodde det var isolert. Ta derfor høyde for slike overraskelser når du lager budsjett.
Tar du opp et lån, bør du budsjettere med merkostnader i prosjektet på 10-20 prosent. Du kan være heldig med at det ikke dukker opp noen overraskelser, men det kan også være at du ønsker å gjøre endringer underveis. Da er det godt å ha en buffer i budsjettet for dette.

Spørsmål og svar

Hvordan gjør jeg oppussing så billig som mulig?

Hvordan lager jeg en god plan for oppussing?

Kan jeg spare penger med billigere materialer?

Hvordan velge riktig håndverker?

Hvordan forstår jeg tilbudet fra håndverkeren?

Hvorfor lønner det seg å bruke Steddy på mitt prosjekt?

Steddy fagekspert

Vi hjelper deg

Send oss en beskrivelse av jobben du ønsker å gjøre, samt bilder av boligen. Deretter tar vår fagekspert kontakt med deg for en prat om prosjektet. Når dere sammen har kommet frem til en dekkende beskrivelse av hva som skal gjøres, sendes prosjektet videre til en av våre kvalitetssikrede håndverkspartnere, og du mottar et konkret tilbud på jobben.